Kan een relatiegeschenk helpen in uw relatie met klanten en partners?
- Eurogift Belgium
- 19 aug
- 2 minuten om te lezen
Een relatie moet je verzorgen en dat is niet anders bij een klantenrelatie of een samenwerking met zakelijke partners. Hoe je dat doet, hangt af van de band die je nastreeft met die diverse partijen en van wat past binnen de bedrijfscultuur. Soms wordt er een event georganiseerd voor de naaste professionele contacten, dan weer wordt er geopteerd voor een bedrijfsgeschenk. Hieronder overlopen we kort het doel van relatiegeschenken en hoe dat wordt ingevuld.

Investeren in klantrelaties met relatiegeschenken
Voor een onderneming is het belangrijk om te investeren in de relatie met klanten. Een sterke klantrelatie draagt immers bij tot het succes van je onderneming. Dat doe je ten eerste natuurlijk door een goede service te leveren maar daarenboven ook door je klanten te bedanken voor het vertrouwen dat ze in je product of dienst stellen. Veel bedrijven kiezen daarom voor het geven van relatiegeschenken. Zij zorgen voor het creëren van een emotionele connectie met je bedrijf. Helemaal verrassend is het als een bedrijf jou als klant een verjaardagsgeschenk aanbiedt. Dat bevordert de loyaliteit van de klant tegenover je bedrijf en zorgt voor een grotere klantenbinding. Tegelijk kunnen cadeautjes of relatiegeschenken een onderdeel zijn van je bedrijfspromotie. Denk eens aan de impact van een gadget of andere verrassing met het logo van je bedrijf. Zij leiden tot merkherkenning en zijn onderdeel van je branding strategie.
Relatiegeschenk als blijk van waardering onder zakenrelaties
Ook in de zakelijke etiquette hebben relatiegeschenken hun nut. Zij horen bij het strategische relatiebeheer van zakenpartners. Vaak gaat het hier om de appreciatie voor langdurige samenwerkingen, dankbetuigingen voor een immer professionele aftersalesservice, om de waardering van recente en geslaagde netwerkuitbreidingen. Bovendien speelt hier het principe van de wederkerigheid een grote rol. Ontvangt een bedrijf een relatiegeschenk van een zakelijke partner, dan voelt het zich verplicht om iets terug te doen. Dat verdiept de zakenrelatie en vergroot de loyaliteit tussen beide partijen.




Opmerkingen